جسم عاشقی سرش نمی‌شود. فقط می‌داند گرسنگی چیست

ببینید | تو مادر منو کُشتی!

تا سال‌های سال برای جامعه ایران نام آمیتاب باچان اسطوره سینمای هند ناآشنا و غریبه بود چرا که اغراق نیست بگوییم همه ما او را نه به نام اصلی‌اش که به نام «وی جی» می‌شناختیم.
کد خبر: ۱۴۲۵۴۹۶
تعداد بازدید : 29

اساسا شناخت ما از سینمای بالیوود همین شخصیت «وی جی» با بازی آمیتاب باچان در فیلمی به نام «قانون» بود! آنقدر که حتی دیالوگ مشهور او در این فیلم رو به پدرش شده بود نمادی از سینمای هند؛ «پدر! تو مادر منو کُشتی!» آنقدر این دیالوگ بار معنایی سهمگینی داشت که همه ما با تقلید صدایمان به دوبلور وی جی در آن فیلم یعنی صدای ماندگار خسرو خسروشاهی بار‌ها و بار‌ها آن سکانس معروف را تکرار کردیم.

او همین امروز ۸۱ ساله شد. اسطوره سینمای هند که هنوز هم ابهت زمان گذشته خود را حفظ کرده است. باچان در دهه هفتاد و تا اواسط دهه هشتاد یکی از چهره‌های دائمی بالیوود بود، ولی با ورود به دنیای سیاست، سه سال از عمر خود را به دور از هنر سینما سپری کرد. 

در سال ۱۹۸۸ بار دیگر با فیلم جدیدی به نام شاهنشاه راهی پرده سینما‌ها شد و این فیلم نیز با موفقیت بسیاری روبه‌رو شد، ولی بعد از بازگشت مجدد، قدرت باچان رو به زوال گذاشت و تعداد زیادی از آثارش با شکست گیشه مواجه شد. روند سقوط همچنان ادامه داشت. در سال ۱۹۹۰ و با بازی در فیلم مسیر آتش که در آن باچان نقش رئیس یک باند مافیایی را بازی می‌کرد، برنده جایزه بهترین هنرپیشه داخلی شد، ولی باچان کم‌کار شده بود. در سال ۱۹۹۲ خدا گواه را بازی کرد، اما پس از آن به مدت دو سال خود را نیمه بازنشسته کرد.

در سال ۱۹۹۴ پس از مدت‌ها در فیلم انسانیت به ایفای نقش پرداخت، ولی آن هم فروش چندانی نداشت. عمر سیاسی باچان چندان بلند نبود. او در سال ۱۹۸۴ وارد دنیای سیاست شد و این کار را در واقع برای حمایت از دوست خانوادگی و قدیمی خود راجیو گاندی انجام داد. در آن سال او به رقابت با سیاست‌مدار معروف آن زمان و به موافقت با سیاست‌های گاندی پرداخت و با آرای بسیار بالایی برنده انتخابات پارلمان شد.

او هنرپیشگی را درسال ۱۹۶۹ با فیلم «سات هندوستانی» آغاز کرده و این حرفه را تا به امروز ادامه داده است. 
در سال ۱۹۸۲ زمان ساخت فیلم اکشن «کولی» آمیتا ضربه سختی خورد تا پای مرگ هم رفت. 
او در سال ۱۹۸۴ وارد دنیای سیاست شد و با اکتساب ۶۸.۲ درصد از آرا روی کرسی پارلمان نشست.
آمیتاب باچان در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ ملقب به «بازیگر هزاره» شد.
او تا به حال دوازده بار جایزه فیلم فیر، جایزه اصلی فیلم‌های هندی، را از آن خود کرده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها